Denne personvernerklæringen inneholder informasjon om hvordan vi håndterer dine personopplysninger. Vi oppfordrer deg til å lese nøye gjennom personvernerklæringen. Våre nettsider benytter informasjonskapsler til analyse, i tillegg til en valgfri skjemafunksjon.
Det sentrale regelverk av relevans for behandling av personopplysninger er Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) og personvernforordningen (GDPR) slik denne er gjennomført i norsk rett.
Jensen Miljøkonsult AS er behandlingsansvarlig for håndtering av dine personopplysninger. Har du spørsmål om denne personværnerklæringen eller vurderingene vi har gjort, kan du kontakte oss på post@jmkonsult.no
Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:
· Privatkunder
· Kontaktpersoner hos bedriftskunder
· Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
· Personer som er involvert i oppdrag levert av Jensen Miljøkonsult AS
· Besøkende til vår nettside
Personopplysninger er informasjon som alene eller sammen med andre opplysninger kan brukes til å identifisere, lokalisere eller kontakte en person. Eksempler på personopplysninger er navn, telefonnummer og IP-adresse.
Behandling av personopplysninger innebærer alle former for håndtering av personopplysninger som: innsamling, analyse, registrering og lagring.
Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke opplysninger som anmodes. Det er behandlingsansvarlig som er ansvarlig for at håndteringen av dine personopplysninger skjer ut ifra den gjeldende personopplysningsloven.
Når du registrerer deg via skjemaet for kontakt om tilbud eller besøker vår hjemmeside, kan du bli bedt om å gi fra deg informasjon. Avhengig av situasjon kan vi potensielt be om følgende personopplysninger:
· Navn
· E-postadresse
· Telefonnummer
· Andre opplysninger knyttet til innsending av skjema
· Tekniske opplysninger, herunder hvilke nettadresse du benytter for å få tilgang til våre nettsider, din IP-adresse og brukeratferd, type nettleser, språk og informasjon om identifisering og operativsystem.
Det er frivillig for de som besøker nettsiden å oppgi personopplysninger i forbindelse med å kontakte oss ved bruk av kontaktskjema. Informasjonen her brukes utelukkende til å respondere på henvendelse, så lenge ikke annet avtales i etterkant. Kunder av Jensen Miljøkonsult AS må oppgi opplysninger som kan etablere og opprettholde kundeforholdet. Dette inkluderer blant annet navn, e-post, telefonnummer og adresse. Formålet her er utelukkende å ivareta kundenes interesser, samt for å kommunisere i et leverandør/kundeforhold.
Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger godkjenner du også at vi kan registrere andre opplysninger om deg som du har gitt oss ved en tidligere anledning. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan vi også supplere dine registrerte opplysninger med bransje og ytterligere kontaktinformasjon. Hvis du er kunde hos oss kan vi også tilføye ytterligere kontaktinformasjon til dine opplysninger, som du har registrert hos oss via f.eks. telefon til kundeservice. Opplysninger som er nødvendige for de tjenester du skal bruke vil også bli lagret.
Ved utførelsen av vår virksomhet, og ved etablering og oppfølging av kundeforhold samler vi inn og behandler personopplysninger. Når du kontakter oss samtykker du til at vi kan benytte dine personopplysninger til å:
· Svare på forespørsler
· Sende ønsket materiale, eller på andre måter kunne oppfylle våre forpliktelser mot at du sender inn dine opplysninger
· Opprette og opprettholde en salgsdialog
· Kunne levere de rettslige forpliktelser som påhviler oss ved bestilling av en tjeneste fra Jensen Miljøkonsult AS.
· Benytte nødvendige personopplysninger for fakturering og regnskap.
· Sende informasjon som kan være av interesse for deg
Denne databehandling er nødvendig for at vi skal kunne levere våre tjenester til deg som kunde. Ved å kontakte oss samtykker du til at Jensen Miljøkonsult AS kan benytte og behandle personopplysninger i tråd med det nevnte, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a-c.
Informasjonen som du gir fra deg brukes til følgende formål:
· Salg- og markedsføringsaktiviteter i form av direkte e-post eller telefonkontakt
· Kundebehandling og informasjon om våre tjenester
· Webanalyse for å få statistikk og opplysninger om brukeratferd for å forbedre både hjemmesiden, selve brukeropplevelsen og tjenestetilbudet.
· Slik at vi kan gi deg en mer personlig opplevelse og levere tjenester og annet innhold som interesserer deg
Enkelte data kan deles med en ekstern leverandør av webanalyse med det formål om å få bistand til å optimalisere brukeropplevelsen, gi deg en mer personlig opplevelse og levere tjenester og annet innhold som interessere deg.
Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger i overenstemmelse med de overnevnte formål, samtykker du til at vi behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen, samt at vi kan kontakte deg via e-post eller telefon.
Dette nettstedet bruker ulike webanalysverktøy (for eksempel Google Analytics) og andre måleverktøy for å analysere hvordan brukere bruker nettstedet. Disse verktøyene bruker informasjonskapsler (cookies), som er tekstfiler plassert på datamaskinen din, for å samle inn standard internettlogg og informasjon om besøkendes adferd i en anonym form. Informasjonen generert av informasjonskapselen om bruken av nettstedet ditt (inkludert din IP-adresse) overføres til Google og noen ganger andre leverandører. Denne informasjonen brukes da til å evaluere brukernes besøk til nettstedet og å samle statistiske rapporter om nettstedsaktivitet.
Vi vil aldri, og heller ikke tillate noen tredjepart, å bruke statistisk analyseverktøy til å spore eller samle inn personlig identifiserbar informasjon om besøkende på nettstedet. Eventuelle analyseleverandører knytter ikke din IP-adresse med andre data som de innehar. Verken vi eller webanalyseleverandørene vil koble, eller forsøke å knytte, en IP-adresse med identiteten til en datamaskinbruker. Vi vil ikke knytte data hentet fra dette nettstedet med personlig identifiserende informasjon fra noen kilde, med mindre du eksplisitt sender inn den informasjonen via et skjema på nettsiden.
Vi behandler personopplysningene bare så lenge det tar å oppfylle hensikten med deres innsamling, deretter vil informasjonen slettes.
Har du en aktiv dialog med oss tar vi vare på opplysningene dine i to år fra den siste kontakten; deretter fjerner vi opplysningene vi har om deg. En aktiv dialog defineres som at du har hatt interaksjon med Jensen Miljøkonsult AS eller representanter for oss de siste to årene via telefon, ved å besvare e-post, lastet ned materiale på nettsiden eller registrert deg via et skjema.
I det tilfellet du er ansatt i en virksomhet som er kunde hos oss, behandler vi dine opplysninger innenfor rammen for kundebehandling. For aktive kunderelasjoner behandler vi dine opplysninger inntil (1) du avslutter din stilling i virksomheten, eller at (2) virksomheten ikke lenger har en aktiv kunderelasjon med oss. Når en kunderelasjon avsluttes, går vilkårene for lagring og behandling av opplysninger over til de samme vilkårene som er beskrevet i de foregående avsnittene. Avslutter du din ansettelse i virksomheten, er du selv ansvarlig for å gi oss beskjed slik at vi kan slette dine opplysninger.
Oppgitte opplysninger vil være tilgjengelig for et begrenset antall personer i virksomheten, som enten jobber med markedsføring, kundesupport eller salg.
Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjepart. Hvis det er en pågående salg- eller kundedialog mellom deg, oss og noen av våre samarbeidspartnere, deler vi informasjon som:
· Navn
· E-postadresse
· Telefonnummer
· Hvilken virksomhet du jobber for
Hvis vi har registrert dine opplysninger i forbindelse med en begivenhet som utføres sammen med en ekstern part, kan vi overføre samme kategorier av personopplysninger som angitt ovenfor, samt eventuelle svar på ytterligere skjema- eller utdypende spørsmål.
Opplysningene oppbevares av Jensen Miljøkonsult AS.
Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din.
Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. For å motta slik info må du sende en elektronisk kopi av forespørselen på et signert dokument. Ønsker du å flytte informasjon kan vi også hjelpe deg med det.
Dersom vi skal bruke personopplysningene til et annet formål enn det de ble samlet inn for inntrer informasjonsplikten på nytt og vi må da opplyse hva det nye formålet er og gi deler av informasjonen overfor på nytt.
Vi benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet. Relevante opplysninger som kommer frem av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av kundebehandlingen registreres i kundesystemet.
Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.
Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post.
Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.